abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_34594842
Normaal heb ik dat niet zo, maar in Engeland wilde ik in zee gaan zwemmen en was vervolgens tot twee keer toe bijna op een krab gaan staan. Toen durfde ik toch niet meer.
Sanity is (not) statistical
  zondag 29 januari 2006 @ 21:58:59 #127
127813 Zombine
pok, pok, pok, pok
pi_34595597
Vroeger was ik bang voor molens. En mijn oom had altijd een poster van een hele 'rare' kop in de wc hangen. Ik durfde dan nooit naar de wc als ik daar was.

Gelukkig ben ik ouder geworden, en ben ik daar niet bang meer voor.

Ik heb nu alleen wel een hele andere rare fobie. Ik krimp altijd helemaal ineen als iemand zijn vinger in zijn navel stopt. Ook als iemand zijn hand bij zijn navel houd komt voel ik me rot.
Als reactie begin ik vervolgens met mijn hand over mijn eigen navel te wrijven ( nu ook weer bij de gedachte ).

Echt erg. en ook flink irritant soms.
pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, tik, tik
pi_34599903
quote:
Op zondag 29 januari 2006 21:35 schreef Videlle het volgende:
Ik ben ook bang voor de zee, of eerder voor alles wat zich in de zee bevindt en wat ik niet kan zien. Zodra er iets langs mijn been strijkt ben ik uit het water!
Klinkt bekend ja... Moet er echt niet aan denken om zo'n glibberige vis langs m'n been te voelen gaan ofzo Verder klinkt het verhaal van "harde brokjes" in eten ook erg bekend, ga ik ook van over m'n nek
Nee.
pi_34600206
quote:
Op zondag 29 januari 2006 23:50 schreef PimD het volgende:

[..]

Klinkt bekend ja... Moet er echt niet aan denken om zo'n glibberige vis langs m'n been te voelen gaan ofzo Verder klinkt het verhaal van "harde brokjes" in eten ook erg bekend, ga ik ook van over m'n nek
Hhhh, het laatste restje van de yoghurt of vla. Met van die klontjes.
pi_34603868
wat ik erg vind is een ijzeren lepel of vork pakken die op de bodem van een bak met afwaswater ligt, echt dat gevoel aan je handen en dat schrapende geluid...aaaargh
En ook verschrikkelijk is als er in je eten een haar zit, zit je brood te kauwen en dan voel je die haar zitten en je trekt eraan en dan blijft het eten eraan vast zitten , als ik eraan denk word ik al misselijk
pi_34603873
ohja en yoghert of ei eten met een ijzeren lepeltje... de combinatie van de smaak van dat eten gemengd met de smaak van dat metaal.
pi_34606652
Ik kan om de 1 of andere reden niet tegen de onderkant van schepen / boten. Gezonken dingen enzo, bah. Volgens mij heb ik in een vorig leven op de titanic gezeten ofzo Die film kan ik ook echt niet naar kijken. Geen idee waarom maar ik kan daar echt niet naar kijken. Veel dingen onder water niet trouwens, haaien en andere grote beesten, brrrr. Het zweet breekt me al uit nu ik dit typ.
pi_34607269
quote:
Op maandag 23 januari 2006 14:53 schreef Razor21 het volgende:
Kan er niet tegen als iemand een hap uit een appel neemt
En iemand die slurpt onder het eten.

Mijn nekharen gaan rechtopstaan als ik die geluiden hoor
ja daar heb ik ook last van, als ik het dan probeer duidelijk te maken, begrijpt niemand mij.. fijn om te lezen dat ik niet de enige ben
You gotta cry without weeping, talk without speaking, scream without raising your voice.
pi_34608100
quote:
Op maandag 30 januari 2006 10:36 schreef Manson het volgende:
Ik kan om de 1 of andere reden niet tegen de onderkant van schepen / boten. Gezonken dingen enzo, bah.
Ik ook niet Misschien ben je in je vorig leven ook wel gekielhaald (of hoe heet dat) Dat lijkt me nou echt verschrikkelijk
pi_34622318
quote:
Op maandag 30 januari 2006 03:54 schreef DarkMinded het volgende:
ohja en yoghert of ei eten met een ijzeren lepeltje... de combinatie van de smaak van dat eten gemengd met de smaak van dat metaal.
Wat dacht je dan van Australian ijs uit een bakje, met een houten lepeltje!!! Brrr, splinters in je tong en het smaakt vies. Dan hoef ik dus ook niet meer.
Sanity is (not) statistical
pi_34625428
Ik kan niet tegen mensen die brood met hartig beleg eten in 't openbaar .... Onder andere de reden dat ik ben begonnen met roken op de middelbare school, want buiten in het rokershol werd geen brood gegeten... Van de lucht moest ik destijds echt kokhalsen... Nu went ik m'n hoofd af, kijk er niet naar en probeer de geur te ontwijken, maar krijg wel kippenvel ... (Zelf ben ik verwend en lust ik enkel brood met chocopasta... maar ook dit durf ik thuis alleen bij het ontbijt te eten..... Daarnaast wel gewone bolletjes met luxe beleg als kip kerrie en filet americain enzo whehehe)
At least you'll never be a vegetable — even artichokes have hearts.
pi_34630834
Zo, er worden best bizarre dingen gepost hier

Ikzelf ben min of meer bang voor mensen in pakken. En dan niet met een stropdasje enzo, maar bijvoorbeeld Wally in het Dolfinarium, Pardoes in de Efteling. Van die wandelende poppen waarvan je niet weet wie of wat erin schuilgaat.

Verder kan ik niet tegen droge handen. Wat sommige mensen met piepschuim hebben heb ik met droge handen. Van mezelf, maar ook van anderen. Eelthanden.. *brrrr* Ik heb bijna altijd een potje handcrème bij me.

Last but not least: smakkende mensen. Krijg er kippenvel van en hoor alleen nog maar dat ranzig gesmak van mijn tafelgenoot. Vies!
pi_34631429
Geen echte fobie maar ik vind Chuckie doodseng ja, die inelkaar genaaide pop Ik heb nog nooit een film van hem gezien, maar als ik op tv zn hoofd voorbij zie komen schrik ik me kapot en kan ik niet meer slapen

En ik kan niet tegen mensen die geluid maken als ze eten, mn ouders kunnen echt niet met eten om gaan en krijgen het zelfs voor elkaar om tijdens het eten van aardappels te slurpen. Ik word dr vooral verschikkelijk chagarijnig van en heb geen zin meer om verder te eten, het enige waar ik dan tijdens het eten nog op let zijn de geluiden die zij weten te produceren
pi_34631752
quote:
Op zaterdag 28 januari 2006 13:57 schreef meami het volgende:

[..]

Ik heb precies hetzelfde! Leuk detail is dat ik mezelf wagenziekte aangepraat heb (denk ik) en dus super vaak misselijk ben

Ik vermijd ook situaties waarbij andere mensen eventueel zouden moeten kotsen. Als iemand al aangeeft dattie misselijk is, moet ik me al bijna uit de voeten maken. Voor het geval dat

Ik wil er vanaf
Emetofobie. Kun je voor in therapie.
I`m beginning to think that maybe everything that happens makes sense. Like, if it didn`t make sense, how could it happen? But that`s really a terrible thought. It can only come out of trouble - trouble that doesn`t make sense.
pi_34632526
Als ik bij de Free Record Shop langs een dvd van één van de Halloween-films loop krijg ik kippevel van het hoesje en gegarandeerd nachtmerries die nacht.

Die films hebben het hele ''genieten van het horror-genre" aardig verpest voor mij

Oh en droge handen inderdaad ook, en droge vaatdoekjes, en dingen van kurk.. daar krijg ik ook kippevel van. Niet dat het fobieen zijn hoor, maar wel dingen die ik naar vind
pi_34632673
quote:
Op maandag 30 januari 2006 22:51 schreef Penny_Lane het volgende:

[..]

Emetofobie. Kun je voor in therapie.
Net zoals voor de meeste angsten en fobieën.
Ik geloof dat fobieën van "psychische dingen" vaak het makkelijkst te behandelen zijn, dus als je echt veel last hebt van je fobie, doe er wat aan en zoek hulp.
pi_34638297
quote:
Op maandag 30 januari 2006 19:24 schreef Maeghan het volgende:

[..]

Wat dacht je dan van Australian ijs uit een bakje, met een houten lepeltje!!! Brrr, splinters in je tong en het smaakt vies. Dan hoef ik dus ook niet meer.
australian ijs?? maar ik snap wel wat je bedoeld met die vieze houten lepeltjes en zoals iemand al eerder zei: ijsstokjes die opgedroogd zijn dat geeft me ook het gevoel van nagels over een schoolbord (rilt)
pi_34638566
quote:
Op zaterdag 28 januari 2006 18:47 schreef Fokkedop het volgende:

[..]

Dus als jij een vogelspin moet voeden, of the empire state building's glazen moet wassen, of iemand anders kots moet opruimen dan zeg jij dus geen probleem?
Dat kan dus nooit, dus heb geen respect voor jou.
Angst voor een vogelspin voeden of voor het wassen van de glazen van het Empire State Building (aannemende dat we het hebben over de hogere verdiepingen), lijken me geen irrationele angsten. Waarom je denkt dat het nooit kan dat iemand niet (al dan niet irrationeel) bang is voor kots opruimen, snap ik niet.
pi_35933522
Eindelijk erkenning!!!!
Eindelijk hoor ik eens dat ik niet de enige ben met zo'n vreemde fobie. Mensen denken vaak dat ik me aanstel, op verjaardagen houden ze dan expres een blokje kaas voor mijn neus of ze lachen me hard uit omdat ik niet een stukje worst durf te pakken dat naast de kaas heeft gelegen.
Niemand begrijpt het als ik probeer uit te leggen dat het een soort doodsangst is die samengaat met een enorme walging. Het woord alleen al roept een enorme walging op. Heel herkenbaar is ook dat wat er staat over Franse kazen, daar heb ik ook geen moeite mee, al lust ik het niet. Voor mij is echte kaas geel en met zo'n akelige korst is het helemaal om hysterisch van te worden. Jonge kaas is ook iets minder erg dan van die oude stinkende, zeker als die ook nog een beetje zweet. Nu ik er alleen maar aan denk wordt ik al misselijk en heb alsmaar het idee dat ik mijn mond af moet vegen, net ofdat ik alleen maar door die gedachten het spul in mijn mond heb ofzo.
Mijn moeder deed vroeger in iedergeval haar best mij te begrijpen en ging er zo goed mogelijk mee om. Toch durfde ik op school mijn brood niet op te eten dat door haar was klaargemaakt, stel je voor dat zij toch per ongeluk mijn brood had gesneden met het mes waar zij eerder het brood (met misschien wel kaas erop!!) van mijn broer had gesneden.
Het is bij mij ook al op jonge leeftijd ontstaan. Als een kind van een jaar of vijf heeft mijn moeder geprobeerd mij kaas te leren eten, ze kocht dan hele jonge kaas bij een boer een deed er wat mayonaise op.Dat leek heel even te lukken maar het duurde maar heel kort. De nare gedachten over kaas werden steeds heftiger.Als er op de lagere school kaas getrakteerd werd was ik de hele dag van slag. Al die kindermondjes en handen vervuild met dat vieze stinkende spul, ik durfde niemand en ook niets in de klas meer aan te raken. Overal kon iemand wel met zijn kaashanden aangezeten hebben.Als ik er nu weer aan terugdenk voel ik gewoon weer de walging maar ook de eenzaamheid die ik toen voelde. Want aan wie kun je zoiets nu uitleggen als iedereeen rondom je lekker zit te genieten van dat wat mijn grootste angst was. Bang voor spinnen mag je zijn maar een kaasfobie is niet sociaal geaccepteerd.
In mijn pubertijd was het denk ik het ergst en totaal onbeheersbaar.
Nu is het sterk wisselend, ik ben nu 31, heb een dochtertje van twee en als haar moeder zijnde heb ik werkelijk alles voor haar over. Alles? Nee, bijna alles. Als het moet dan zou ik haar ontlasting nog opeten (wat een smerige vergelijking!) maar haar een stukje kaas geven dat lukt me niet. Mijn dochtertje kon vanaf heer geboorte niet goed tegen melk, dus dat was een mooie reden om haar geen kaas te geven. Gelukkig voor haar kan ze nu toch steeds meer melkproducten verdragen, daar gaat mijn reden om haar geen kaast te geven. Een vriendin van me stopte pas zo'n smerig blokje in mijn dochters mondje en midden in een groep mensen sla ik dus helemaal door! Voor mezelf ben ik vaak voorbereid en heb ik manieren gevonden om het te ontwijken en ook er niet aan denken helpt me vaak. Maar nu moet ik dus ook m'n kind nog in de gaten gaan houden ofdat er geen kaaseters zijn die haar willen besmetten. Zo voel ik het, ik weet dat het ziek is maar ik kan mijn angsten en gevoelens op dit gebied nog niet helemaal onder controle houden. Ik weet dat een stuk kaas je niet besmet en je ook niet kan doden maar het voelt vaak nog steeds zo.
Ik heb ooit hulp gehad hiervoor, toen moest ik elke dag een minuutje meer naar zo'n vreselijk goor blok kaas kijken. Een erg confronterende techniek die me niets meerheeft opgeleverd dan heel veel onrust en angst.
Ik vraag me af hoeveel mensen last hebben van deze fobie en ofdat het binnen de psychologie een erkende fobie is. Hoe ontwikkel je nu zoiets en waarom? Voor veel fobieeen bestaat een uitleg, wij hebben deze neem ik aan toch ook niet zomaar ontwikkeld?

Groetjes en heel veel sterkte, Trude
quote:
Op zondag 22 januari 2006 13:04 schreef LXIV het volgende:

[..]

Altijd heb ik gedacht dat ik de enige Nederlander was die bang was voor kaas. Eindelijk hoor ik van iemand die dezelfde angst heeft! Zelfs het lezen of schrijven van het woord kaas bezorgt me de koude rillingen. Nu ik dit aan het typen ben staan me de nekharen overeind. Alleen het woord al. KAAS. Die langgerekte AA op links geflankeerd met zo'n harde K en afgesloten met die sissende S. Verschrikkelijk.

Voor iemand die deze fobie niet heeft lijkt het misschien uiterst onwaarschijnlijk dat mensen bang kunnen zijn voor kaas. Maar voor mij is het evengoed onvoorstelbaar dat mensen bang kunnen zijn voor zo'n klein lief muisje dat geen enkel gevaar vormt. Natuurlijk weet ik wel dat kaas niet gevaarlijk is, maar wanneer er een homp kaas in mijn buurt komt lijkt het alsof mijn keel wordt dichtgeknepen. In een klap staat het koude zweet me op de rug. Wanneer ik dan niet weg kan raak ik volledig in paniek. Ik geloof dat ik in staat ben om van een verdieping van 5-hoog te springen wanneer mij geen keuze meer rest tussen kaas en vluchten.

Niet alle soorten kaas jagen me evenveel angst aan. Voor Franse kazen ben ik helemaal niet bang, voor mijn gevoel is dat helemaal geen kaas. Nee, de kaas waar ik bang voor ben is de gewone Nederlandse kaas, van die gele met zo'n oranje korst. Gruwelijk. Wanneer kaas in plakjes gesneden is valt het wel mee. Op de een of andere manier lijkt de macht van kaas dan enigzins gebroken. Het meest verschrikkelijk zijn die grote driehoekige hompen kaas die naar je liggen te loeren vanaf de ontbijttafel. Onvoorstelbaar dat mensen gewoon onbezorgd met elkaar praten terwijl er zo'n homp langs ze ligt. Merken ze dan helemaal niks?

Waar het precies vandaan gekomen is weet ik niet. Zolang ik me kan herinneren heb ik deze angst al. Mijn moeder heeft me verteld dat zelfs al toen ik nog heel klein was, ik af en toe helemaal hysterisch werd aan de ontbijttafel. Pas na enkele maanden kwamen ze erachter dat dit alleen maar gebeurde wanneer er een stuk kaas op tafel werd gezet. Vanaf dat moment kwam ik thuis in ieder geval niet meer met kaas in aanraking.

Mijn ouders hadden de hoop dat het wel minder zou worden naarmate ik ouder werd. Toen ik een jaar of acht was kon ik tenminste begrijpen dat kaas niet daadwerkelijk gevaarlijk was. Het zou mij in ieder geval nooit kunnen verwonden, doden of opeten. Maar het vreemde is dat ondanks dit besef de angst voor kaas eigenlijk nooit minder werd. Gelukkig woonde ik vlakbij de basisschool, zodat ik tussen de middag thuis kon gaan eten. Er was afgesproken met de school dat ik altijd vijf minuten eerder weg mocht in de pauze. Zo kon soms wekenlang voorkomen worden dat ik bij kaas in de buurt kwam of er zelfs maar aan hoefde te denken. Dat waren hele goede weken. Maar diep van binnen bleef de angst voor kaas bestaan, wies zelfs langzaam aan. Het probleem werd niet opgelost maar omzeild.

De problemen begonnen pas echt toen ik op mijn 19e op kamers ging wonen. Pas toen besefte ik me hoezeer mijn ouders me al die tijd beschermt hadden. Vanaf

(Wordt vervolgt bij belangstelling)
  zaterdag 11 maart 2006 @ 11:18:38 #145
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_35935018
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 09:14 schreef Trude het volgende:
Eindelijk erkenning!!!!
(...)
Ik vraag me af hoeveel mensen last hebben van deze fobie en ofdat het binnen de psychologie een erkende fobie is. Hoe ontwikkel je nu zoiets en waarom? Voor veel fobieeen bestaat een uitleg, wij hebben deze neem ik aan toch ook niet zomaar ontwikkeld?

Groetjes en heel veel sterkte, Trude
[..]
Hoi Trude.

Wat lijkt jouw angst voor kaas veel op die van mij.Ik heb deze angst als 'turosfobie' genoemd. En er lopen nog wel meer mensen rond hiermee op ditforum, tenminste vier.
Ik ben bezig om een uitleg voor deze angst te bedenken, en ben al een eindje op weg. Ik wil er echter niet te snel mee komen, want ik moet wel zeker zijn van mijn zaak.

Veel sterkte ,
LXIV
The End Times are wild
  zaterdag 11 maart 2006 @ 11:20:01 #146
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_35935042
Overigens, ik neem aan dat je een vrouw bent, Trude.
Dan moet ik mijn theorie over turosfobie helemaal overboord gooien. Die was namelijk gebaseerd op enkel mannen. hmmm..
The End Times are wild
pi_35936239
Deze lijst kon ik jullie niet onthouden. Hoewel de angst voor paddestoelen en de angst voor pindakaas die tegen het gehemelte plakt erop staan, lijkt het erop de meeste angsten, die in dit topic genoemd worden, ontbreken; de vraag is natuurlijk in hoeverre het om 'echte' fobieen gaat, in plaats van een 'gewoon' gevoel van walging o.i.d. Echt intensief heb ik niet gezocht, dus wellicht dat sommigen zich in 1 of meerdere van deze fobieen herkennen.

A
Ablutophobia- Fear of washing or bathing.
Acarophobia- Fear of itching or of the insects that cause itching.
Acerophobia- Fear of sourness.
Achluophobia- Fear of darkness.
Acousticophobia- Fear of noise.
Acrophobia- Fear of heights.
Aerophobia- Fear of drafts, air swallowing, or airbourne noxious substances.
Aeroacrophobia- Fear of open high places.
Aeronausiphobia- Fear of vomiting secondary to airsickness.
Agateophobia- Fear of insanity.
Agliophobia- Fear of pain.
Agoraphobia- Fear of open spaces or of being in crowded, public places like markets. Fear of leaving a safe place.
Agraphobia- Fear of sexual abuse.
Agrizoophobia- Fear of wild animals.
Agyrophobia- Fear of streets or crossing the street.
Aichmophobia- Fear of needles or pointed objects.
Ailurophobia- Fear of cats.
Albuminurophobia- Fear of kidney disease.
Alektorophobia- Fear of chickens.
Algophobia- Fear of pain.
Alliumphobia- Fear of garlic.
Allodoxaphobia- Fear of opinions.
Altophobia- Fear of heights.
Amathophobia- Fear of dust.
Amaxophobia- Fear of riding in a car.
Ambulophobia- Fear of walking.
Amnesiphobia- Fear of amnesia.
Amychophobia- Fear of scratches or being scratched.
Anablephobia- Fear of looking up.
Ancraophobia- Fear of wind. (Anemophobia)
Androphobia- Fear of men.
Anemophobia- Fear of air drafts or wind.(Ancraophobia)
Anginophobia- Fear of angina, choking or narrowness.
Anglophobia- Fear of England or English culture, etc.
Angrophobia - Fear of anger or of becoming angry.
Ankylophobia- Fear of immobility of a joint.
Anthrophobia or Anthophobia- Fear of flowers.
Anthropophobia- Fear of people or society.
Antlophobia- Fear of floods.
Anuptaphobia- Fear of staying single.
Apeirophobia- Fear of infinity.
Aphenphosmphobia- Fear of being touched. (Haphephobia)
Apiphobia- Fear of bees.
Apotemnophobia- Fear of persons with amputations.
Arachibutyrophobia- Fear of peanut butter sticking to the roof of the mouth.
Arachnephobia or Arachnophobia- Fear of spiders.
Arithmophobia- Fear of numbers.
Arrhenphobia- Fear of men.
Arsonphobia- Fear of fire.
Asthenophobia- Fear of fainting or weakness.
Astraphobia or Astrapophobia- Fear of thunder and lightning.(Ceraunophobia, Keraunophobia)
Astrophobia- Fear of stars or celestial space.
Asymmetriphobia- Fear of asymmetrical things.
Ataxiophobia- Fear of ataxia. (muscular incoordination)
Ataxophobia- Fear of disorder or untidiness.
Atelophobia- Fear of imperfection.
Atephobia- Fear of ruin or ruins.
Athazagoraphobia- Fear of being forgotton or ignored or forgetting.
Atomosophobia- Fear of atomic explosions.
Atychiphobia- Fear of failure.
Aulophobia- Fear of flutes.
Aurophobia- Fear of gold.
Auroraphobia- Fear of Northern lights.
Autodysomophobia- Fear of one that has a vile odor.
Automatonophobia- Fear of ventriloquist's dummies, animatronic creatures, wax statues - anything that falsly represents a sentient being.
Automysophobia- Fear of being dirty.
Autophobia- Fear of being alone or of oneself.
Aviophobia or Aviatophobia- Fear of flying.

B
Bacillophobia- Fear of microbes.
Bacteriophobia- Fear of bacteria.
Ballistophobia- Fear of missiles or bullets.
Bolshephobia- Fear of Bolsheviks.
Barophobia- Fear of gravity.
Basophobia or Basiphobia- Inability to stand. Fear of walking or falling.
Bathmophobia- Fear of stairs or steep slopes.
Bathophobia- Fear of depth.
Batophobia- Fear of heights or being close to high buildings.
Batrachophobia- Fear of amphibians, such as frogs, newts, salamanders, etc.
Belonephobia- Fear of pins and needles. (Aichmophobia)
Bibliophobia- Fear of books.
Blennophobia- Fear of slime.
Bogyphobia- Fear of bogeys or the bogeyman.
Botanophobia- Fear of plants.
Bromidrosiphobia or Bromidrophobia- Fear of body smells.
Brontophobia- Fear of thunder and lightning.
Bufonophobia- Fear of toads.

C
Cacophobia- Fear of ugliness.
Cainophobia or Cainotophobia- Fear of newness, novelty.
Caligynephobia- Fear of beautiful women.
Cancerophobia or Carcinophobia- Fear of cancer.
Cardiophobia- Fear of the heart.
Carnophobia- Fear of meat.
Catagelophobia- Fear of being ridiculed.
Catapedaphobia- Fear of jumping from high and low places.
Cathisophobia- Fear of sitting.
Catoptrophobia- Fear of mirrors.
Cenophobia or Centophobia- Fear of new things or ideas.
Ceraunophobia or Keraunophobia- Fear of thunder and lightning.(Astraphobia, Astrapophobia)
Chaetophobia- Fear of hair.
Cheimaphobia or Cheimatophobia- Fear of cold.(Frigophobia, Psychophobia)
Chemophobia- Fear of chemicals or working with chemicals.
Cherophobia- Fear of gaiety.
Chionophobia- Fear of snow.
Chiraptophobia- Fear of being touched.
Chirophobia- Fear of hands.
Cholerophobia- Fear of anger or the fear of cholera.
Chorophobia- Fear of dancing.
Chrometophobia or Chrematophobia- Fear of money.
Chromophobia or Chromatophobia- Fear of colors.
Chronophobia- Fear of time.
Chronomentrophobia- Fear of clocks.
Cibophobia- Fear of food.(Sitophobia, Sitiophobia)
Claustrophobia- Fear of confined spaces.
Cleithrophobia or Cleisiophobia- Fear of being locked in an enclosed place.
Cleptophobia- Fear of stealing.
Climacophobia- Fear of stairs, climbing, or of falling downstairs.
Clinophobia- Fear of going to bed.
Clithrophobia or Cleithrophobia- Fear of being enclosed.
Cnidophobia- Fear of stings.
Cometophobia- Fear of comets.
Coimetrophobia- Fear of cemeteries.
Coitophobia- Fear of coitus.
Contreltophobia- Fear of sexual abuse.
Coprastasophobia- Fear of constipation.
Coprophobia- Fear of feces.
Coulrophobia- Fear of clowns.
Counterphobia- The preference by a phobic for fearful situations.
Cremnophobia- Fear of precipices.
Cryophobia- Fear of extreme cold, ice or frost.
Crystallophobia- Fear of crystals or glass.
Cyberphobia- Fear of computers or working on a computer.
Cyclophobia- Fear of bicycles.
Cymophobia or Kymophobia- Fear of waves or wave like motions.
Cynophobia- Fear of dogs or rabies.
Cypridophobia or Cypriphobia or Cyprianophobia or Cyprinophobia - Fear of prostitutes or venereal disease.

D
Decidophobia- Fear of making decisions.
Defecaloesiophobia- Fear of painful bowels movements.
Deipnophobia- Fear of dining or dinner conversations.
Dementophobia- Fear of insanity.
Demonophobia or Daemonophobia- Fear of demons.
Demophobia- Fear of crowds. (Agoraphobia)
Dendrophobia- Fear of trees.
Dentophobia- Fear of dentists.
Dermatophobia- Fear of skin lesions.
Dermatosiophobia or Dermatophobia or Dermatopathophobia- Fear of skin disease.
Dextrophobia- Fear of objects at the right side of the body.
Diabetophobia- Fear of diabetes.
Didaskaleinophobia- Fear of going to school.
Dikephobia- Fear of justice.
Dinophobia- Fear of dizziness or whirlpools.
Diplophobia- Fear of double vision.
Dipsophobia- Fear of drinking.
Dishabiliophobia- Fear of undressing in front of someone.
Domatophobia- Fear of houses or being in a house.(Eicophobia, Oikophobia)
Doraphobia- Fear of fur or skins of animals.
Doxophobia- Fear of expressing opinions or of receiving praise.
Dromophobia- Fear of crossing streets.
Dutchphobia- Fear of the Dutch.
Dysmorphophobia- Fear of deformity.
Dystychiphobia- Fear of accidents.

E
Ecclesiophobia- Fear of church.
Ecophobia- Fear of home.
Eicophobia- Fear of home surroundings.(Domatophobia, Oikophobia)
Eisoptrophobia- Fear of mirrors or of seeing oneself in a mirror.
Electrophobia- Fear of electricity.
Eleutherophobia- Fear of freedom.
Elurophobia- Fear of cats. (Ailurophobia)
Emetophobia- Fear of vomiting.
Enetophobia- Fear of pins.
Enochlophobia- Fear of crowds.
Enosiophobia or Enissophobia- Fear of having committed an unpardonable sin or of criticism.
Entomophobia- Fear of insects.
Eosophobia- Fear of dawn or daylight.
Ephebiphobia- Fear of teenagers.
Epistaxiophobia- Fear of nosebleeds.
Epistemophobia- Fear of knowledge.
Equinophobia- Fear of horses.
Eremophobia- Fear of being oneself or of lonliness.
Ereuthrophobia- Fear of blushing.
Ergasiophobia- 1) Fear of work or functioning. 2) Surgeon's fear of operating.
Ergophobia- Fear of work.
Erotophobia- Fear of sexual love or sexual questions.
Euphobia- Fear of hearing good news.
Eurotophobia- Fear of female genitalia.
Erythrophobia or Erytophobia or Ereuthophobia- 1) Fear of redlights. 2) Blushing. 3) Red.

F
Febriphobia or Fibriphobia or Fibriophobia- Fear of fever.
Felinophobia- Fear of cats. (Ailurophobia, Elurophobia, Galeophobia, Gatophobia)
Francophobia- Fear of France or French culture. (Gallophobia, Galiophobia)
Frigophobia- Fear of cold or cold things.(Cheimaphobia, Cheimatophobia, Psychrophobia)

G
Galeophobia or Gatophobia- Fear of cats.
Gallophobia or Galiophobia- Fear France or French culture. (Francophobia)
Gamophobia- Fear of marriage.
Geliophobia- Fear of laughter.
Geniophobia- Fear of chins.
Genophobia- Fear of sex.
Genuphobia- Fear of knees.
Gephyrophobia or Gephydrophobia or Gephysrophobia- Fear of crossing bridges.
Germanophobia- Fear of Germany or German culture.
Gerascophobia- Fear of growing old.
Gerontophobia- Fear of old people or of growing old.
Geumaphobia or Geumophobia- Fear of taste.
Glossophobia- Fear of speaking in public or of trying to speak.
Gnosiophobia- Fear of knowledge.
Graphophobia- Fear of writing or handwriting.
Gymnophobia- Fear of nudity.
Gynephobia or Gynophobia- Fear of women.

H
Hadephobia- Fear of hell.
Hagiophobia- Fear of saints or holy things.
Hamartophobia- Fear of sinning.
Haphephobia or Haptephobia- Fear of being touched.
Harpaxophobia- Fear of being robbed.
Hedonophobia- Fear of feeling pleasure.
Heliophobia- Fear of the sun.
Hellenologophobia- Fear of Greek terms or complex scientific terminology.
Helminthophobia- Fear of being infested with worms.
Hemophobia or Hemaphobia or Hematophobia- Fear of blood.
Heresyphobia or Hereiophobia- Fear of challenges to official doctrine or of radical deviation.
Herpetophobia- Fear of reptiles or creepy, crawly things.
Heterophobia- Fear of the opposite sex. (Sexophobia)
Hierophobia- Fear of priests or sacred things.
Hippophobia- Fear of horses.
Hippopotomonstrosesquippedaliophobia- Fear of long words.
Hobophobia- Fear of bums or beggars.
Hodophobia- Fear of road travel.
Hormephobia- Fear of shock.
Homichlophobia- Fear of fog.
Homilophobia- Fear of sermons.
Hominophobia- Fear of men.
Homophobia- Fear of sameness, monotony or of homosexuality or of becoming homosexual.
Hoplophobia- Fear of firearms.
Hydrargyophobia- Fear of mercurial medicines.
Hydrophobia- Fear of water or of rabies.
Hydrophobophobia- Fear of rabies.
Hyelophobia or Hyalophobia- Fear of glass.
Hygrophobia- Fear of liquids, dampness, or moisture.
Hylephobia- Fear of materialism or the fear of epilepsy.
Hylophobia- Fear of forests.
Hypengyophobia or Hypegiaphobia- Fear of responsibility.
Hypnophobia- Fear of sleep or of being hypnotized.
Hypsiphobia- Fear of height.

I
Iatrophobia- Fear of going to the doctor or of doctors.
Ichthyophobia- Fear of fish.
Ideophobia- Fear of ideas.
Illyngophobia- Fear of vertigo or feeling dizzy when looking down.
Iophobia- Fear of poison.
Insectophobia - Fear of insects.
Isolophobia- Fear of solitude, being alone.
Isopterophobia- Fear of termites, insects that eat wood.
Ithyphallophobia- Fear of seeing, thinking about or having an erect penis.

J
Japanophobia- Fear of Japanese.
Judeophobia- Fear of Jews.

K
Kainolophobia or Kainophobia- Fear of anything new, novelty.
Kakorrhaphiophobia- Fear of failure or defeat.
Katagelophobia- Fear of ridicule.
Kathisophobia- Fear of sitting down.
Kenophobia- Fear of voids or empty spaces.
Keraunophobia or Ceraunophobia- Fear of thunder and lightning.(Astraphobia, Astrapophobia)
Kinetophobia or Kinesophobia- Fear of movement or motion.
Kleptophobia- Fear of stealing.
Koinoniphobia- Fear of rooms.
Kolpophobia- Fear of genitals, particularly female.
Kopophobia- Fear of fatigue.
Koniophobia- Fear of dust. (Amathophobia)
Kosmikophobia- Fear of cosmic phenomenon.
Kymophobia- Fear of waves. (Cymophobia)
Kynophobia- Fear of rabies.
Kyphophobia- Fear of stooping.

L
Lachanophobia- Fear of vegetables.
Laliophobia or Lalophobia- Fear of speaking.
Leprophobia or Lepraphobia- Fear of leprosy.
Leukophobia- Fear of the color white.
Levophobia- Fear of things to the left side of the body.
Ligyrophobia- Fear of loud noises.
Lilapsophobia- Fear of tornadoes and hurricanes.
Limnophobia- Fear of lakes.
Linonophobia- Fear of string.
Liticaphobia- Fear of lawsuits.
Lockiophobia- Fear of childbirth.
Logizomechanophobia- Fear of computers.
Logophobia- Fear of words.
Luiphobia- Fear of lues, syphillis.
Lutraphobia- Fear of otters.
Lygophobia- Fear of darkness.
Lyssophobia- Fear of rabies or of becoming mad.

M
Macrophobia- Fear of long waits.
Mageirocophobia- Fear of cooking.
Maieusiophobia- Fear of childbirth.
Malaxophobia- Fear of love play. (Sarmassophobia)
Maniaphobia- Fear of insanity.
Mastigophobia- Fear of punishment.
Mechanophobia- Fear of machines.
Medomalacuphobia- Fear of losing an erection.
Medorthophobia- Fear of an erect penis.
Megalophobia- Fear of large things.
Melissophobia- Fear of bees.
Melanophobia- Fear of the color black.
Melophobia- Fear or hatred of music.
Meningitophobia- Fear of brain disease.
Menophobia- Fear of menstruation.
Merinthophobia- Fear of being bound or tied up.
Metallophobia- Fear of metal.
Metathesiophobia- Fear of changes.
Meteorophobia- Fear of meteors.
Methyphobia- Fear of alcohol.
Metrophobia- Fear or hatred of poetry.
Microbiophobia- Fear of microbes. (Bacillophobia)
Microphobia- Fear of small things.
Misophobia or Mysophobia- Fear of being contaminated with dirt or germs.
Mnemophobia- Fear of memories.
Molysmophobia or Molysomophobia- Fear of dirt or contamination.
Monophobia- Fear of solitude or being alone.
Monopathophobia- Fear of definite disease.
Motorphobia- Fear of automobiles.
Mottephobia- Fear of moths.
Musophobia or Muriphobia- Fear of mice.
Mycophobia- Fear or aversion to mushrooms.
Mycrophobia- Fear of small things.
Myctophobia- Fear of darkness.
Myrmecophobia- Fear of ants.
Mythophobia- Fear of myths or stories or false statements.
Myxophobia- Fear of slime. (Blennophobia)

N
Nebulaphobia- Fear of fog. (Homichlophobia)
Necrophobia- Fear of death or dead things.
Nelophobia- Fear of glass.
Neopharmaphobia- Fear of new drugs.
Neophobia- Fear of anything new.
Nephophobia- Fear of clouds.
Noctiphobia- Fear of the night.
Nomatophobia- Fear of names.
Nosocomephobia- Fear of hospitals.
Nosophobia or Nosemaphobia- Fear of becoming ill.
Nostophobia- Fear of returning home.
Novercaphobia- Fear of your step-mother.
Nucleomituphobia- Fear of nuclear weapons.
Nudophobia- Fear of nudity.
Numerophobia- Fear of numbers.
Nyctohylophobia- Fear of dark wooded areas or of forests at night
Nyctophobia- Fear of the dark or of night.

O
Obesophobia- Fear of gaining weight.(Pocrescophobia)
Ochlophobia- Fear of crowds or mobs.
Ochophobia- Fear of vehicles.
Octophobia - Fear of the figure 8.
Odontophobia- Fear of teeth or dental surgery.
Odynophobia or Odynephobia- Fear of pain. (Algophobia)
Oenophobia- Fear of wines.
Oikophobia- Fear of home surroundings, house.(Domatophobia, Eicophobia)
Olfactophobia- Fear of smells.
Ombrophobia- Fear of rain or of being rained on.
Ommetaphobia or Ommatophobia- Fear of eyes.
Oneirophobia- Fear of dreams.
Oneirogmophobia- Fear of wet dreams.
Onomatophobia- Fear of hearing a certain word or of names.
Ophidiophobia- Fear of snakes. (Snakephobia)
Ophthalmophobia- Fear of being stared at.
Opiophobia- Fear medical doctors experience of prescribing needed pain medications for patients.
Optophobia- Fear of opening one's eyes.
Ornithophobia- Fear of birds.
Orthophobia- Fear of property.
Osmophobia or Osphresiophobia- Fear of smells or odors.
Ostraconophobia- Fear of shellfish.
Ouranophobia or Uranophobia- Fear of heaven.

P
Pagophobia- Fear of ice or frost.
Panthophobia- Fear of suffering and disease.
Panophobia or Pantophobia- Fear of everything.
Papaphobia- Fear of the Pope.
Papyrophobia- Fear of paper.
Paralipophobia- Fear of neglecting duty or responsibility.
Paraphobia- Fear of sexual perversion.
Parasitophobia- Fear of parasites.
Paraskavedekatriaphobia- Fear of Friday the 13th.
Parthenophobia- Fear of virgins or young girls.
Pathophobia- Fear of disease.
Patroiophobia- Fear of heredity.
Parturiphobia- Fear of childbirth.
Peccatophobia- Fear of sinning or imaginary crimes.
Pediculophobia- Fear of lice.
Pediophobia- Fear of dolls.
Pedophobia- Fear of children.
Peladophobia- Fear of bald people.
Pellagrophobia- Fear of pellagra.
Peniaphobia- Fear of poverty.
Pentheraphobia- Fear of mother-in-law. (Novercaphobia)
Phagophobia- Fear of swallowing or of eating or of being eaten.
Phalacrophobia- Fear of becoming bald.
Phallophobia- Fear of a penis, esp erect.
Pharmacophobia- Fear of taking medicine.
Phasmophobia- Fear of ghosts.
Phengophobia- Fear of daylight or sunshine.
Philemaphobia or Philematophobia- Fear of kissing.
Philophobia- Fear of falling in love or being in love.
Philosophobia- Fear of philosophy.
Phobophobia- Fear of phobias.
Photoaugliaphobia- Fear of glaring lights.
Photophobia- Fear of light.
Phonophobia- Fear of noises or voices or one's own voice; of telephones.
Phronemophobia- Fear of thinking.
Phthiriophobia- Fear of lice. (Pediculophobia)
Phthisiophobia- Fear of tuberculosis.
Placophobia- Fear of tombstones.
Plutophobia- Fear of wealth.
Pluviophobia- Fear of rain or of being rained on.
Pneumatiphobia- Fear of spirits.
Pnigophobia or Pnigerophobia- Fear of choking of being smothered.
Pocrescophobia- Fear of gaining weight. (Obesophobia)
Pogonophobia- Fear of beards.
Poliosophobia- Fear of contracting poliomyelitis.
Politicophobia- Fear or abnormal dislike of politicians.
Polyphobia- Fear of many things.
Poinephobia- Fear of punishment.
Ponophobia- Fear of overworking or of pain.
Porphyrophobia- Fear of the color purple.
Potamophobia- Fear of rivers or running water.
Potophobia- Fear of alcohol.
Pharmacophobia- Fear of drugs.
Proctophobia- Fear of rectums.
Prosophobia- Fear of progress.
Psellismophobia- Fear of stuttering.
Psychophobia- Fear of mind.
Psychrophobia- Fear of cold.
Pteromerhanophobia- Fear of flying.
Pteronophobia- Fear of being tickled by feathers.
Pupaphobia - Fear of puppets.
Pyrexiophobia- Fear of Fever.
Pyrophobia- Fear of fire.

R
Radiophobia- Fear of radiation, x-rays.
Ranidaphobia- Fear of frogs.
Rectophobia- Fear of rectum or rectal diseases.
Rhabdophobia- Fear of being severely punished or beaten by a rod, or of being severely criticized. Also fear of magic.(wand)
Rhypophobia- Fear of defecation.
Rhytiphobia- Fear of getting wrinkles.
Rupophobia- Fear of dirt.
Russophobia- Fear of Russians.

S
Samhainophobia: Fear of Halloween.
Sarmassophobia- Fear of love play. (Malaxophobia)
Satanophobia- Fear of Satan.
Scabiophobia- Fear of scabies.
Scatophobia- Fear of fecal matter.
Scelerophibia- Fear of bad men, burglars.
Sciophobia Sciaphobia- Fear of shadows.
Scoleciphobia- Fear of worms.
Scolionophobia- Fear of school.
Scopophobia or Scoptophobia- Fear of being seen or stared at.
Scotomaphobia- Fear of blindness in visual field.
Scotophobia- Fear of darkness. (Achluophobia)
Scriptophobia- Fear of writing in public.
Selachophobia- Fear of sharks.
Selaphobia- Fear of light flashes.
Selenophobia- Fear of the moon.
Seplophobia- Fear of decaying matter.
Sesquipedalophobia- Fear of long words.
Sexophobia- Fear of the opposite sex. (Heterophobia)
Siderodromophobia- Fear of trains, railroads or train travel.
Siderophobia- Fear of stars.
Sinistrophobia- Fear of things to the left or left-handed.
Sinophobia- Fear of Chinese, Chinese culture.
Sitophobia or Sitiophobia- Fear of food or eating. (Cibophobia)
Snakephobia- Fear of snakes. (Ophidiophobia)
Soceraphobia- Fear of parents-in-law.
Social Phobia- Fear of being evaluated negatively in social situations.
Sociophobia- Fear of society or people in general.
Somniphobia- Fear of sleep.
Sophophobia- Fear of learning.
Soteriophobia - Fear of dependence on others.
Spacephobia- Fear of outer space.
Spectrophobia- Fear of specters or ghosts.
Spermatophobia or Spermophobia- Fear of germs.
Spheksophobia- Fear of wasps.
Stasibasiphobia or Stasiphobia- Fear of standing or walking. (Ambulophobia)
Staurophobia- Fear of crosses or the crucifix.
Stenophobia- Fear of narrow things or places.
Stygiophobia or Stigiophobia- Fear of hell.
Suriphobia- Fear of mice.
Symbolophobia- Fear of symbolism.
Symmetrophobia- Fear of symmetry.
Syngenesophobia- Fear of relatives.
Syphilophobia- Fear of syphilis.

T
Tachophobia- Fear of speed.
Taeniophobia or Teniophobia- Fear of tapeworms.
Taphephobia Taphophobia- Fear of being buried alive or of cemeteries.
Tapinophobia- Fear of being contagious.
Taurophobia- Fear of bulls.
Technophobia- Fear of technology.
Teleophobia- 1) Fear of definite plans. 2) Religious ceremony.
Telephonophobia- Fear of telephones.
Teratophobia- Fear of bearing a deformed child or fear of monsters or deformed people.
Testophobia- Fear of taking tests.
Tetanophobia- Fear of lockjaw, tetanus.
Teutophobia- Fear of German or German things.
Textophobia- Fear of certain fabrics.
Thaasophobia- Fear of sitting.
Thalassophobia- Fear of the sea.
Thanatophobia or Thantophobia- Fear of death or dying.
Theatrophobia- Fear of theatres.
Theologicophobia- Fear of theology.
Theophobia- Fear of gods or religion.
Thermophobia- Fear of heat.
Tocophobia- Fear of pregnancy or childbirth.
Tomophobia- Fear of surgical operations.
Tonitrophobia- Fear of thunder.
Topophobia- Fear of certain places or situations, such as stage fright.
Toxiphobia or Toxophobia or Toxicophobia- Fear of poison or of being accidently poisoned.
Traumatophobia- Fear of injury.
Tremophobia- Fear of trembling.
Trichinophobia- Fear of trichinosis.
Trichopathophobia or Trichophobia- Fear of hair. (Chaetophobia, Hypertrichophobia)
Triskaidekaphobia- Fear of the number 13.
Tropophobia- Fear of moving or making changes.
Trypanophobia- Fear of injections.
Tuberculophobia- Fear of tuberculosis.
Tyrannophobia- Fear of tyrants.

U
Uranophobia or Ouranophobia- Fear of heaven.
Urophobia- Fear of urine or urinating.

V
Vaccinophobia- Fear of vaccination.
Venustraphobia- Fear of beautiful women.
Verbophobia- Fear of words.
Verminophobia- Fear of germs.
Vestiphobia- Fear of clothing.
Virginitiphobia- Fear of rape.
Vitricophobia- Fear of step-father.

W
Walloonphobia- Fear of the Walloons.
Wiccaphobia: Fear of witches and witchcraft.

X
Xanthophobia- Fear of the color yellow or the word yellow.
Xenoglossophobia- Fear of foreign languages.
Xenophobia- Fear of strangers or foreigners.
Xerophobia- Fear of dryness.
Xylophobia- 1) Fear of wooden objects. 2) Forests.
Xyrophobia-Fear of razors.

Z
Zelophobia- Fear of jealousy.
Zeusophobia- Fear of God or gods.
Zemmiphobia- Fear of the great mole rat.
Zoophobia- Fear of animals.

The Phobia List
pi_35936892
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 12:12 schreef chibibo het volgende:

The Phobia List
Kaas staat er niet eens bij. Bizar dat mensen daar zoveel walging voor kunnen hebben!

Zelf kan ik absoluut niet tegen ruw hout. Zo heb ik grote moeite met het eten van ijsjes die op zo'n houten stokje zitten. Ik wil het stokje niet vasthouden, dus vouw ik altijd eerst het papiertje eromheen en ik wil al helemaal niet met mijn tanden of tong aan dat hout komen, dus het laatste stukje ijs laat ik er lekker omheen zitten.

Waar ik ook niet tegen kan zijn van die vieze zeebeesten. Krabben, kwallen, vreemde vissen, garnalen. *ril*
Als er zoiets op tv komt dan zet ik gelijk iets anders op. Of ik doe gewoon mijn ogen dicht tot het voorbij is.
Gewone vissen gaan nog wel, mits ze geen uitpuilende ogen hebben.
Ja, die met de ballen in de bek.
  zaterdag 11 maart 2006 @ 13:25:31 #149
81237 releaze
best of both worlds
pi_35938256
weer eens bijgelezen
ik moet nog aan een paar "angsten" denken die ik heb.. nog niet fobisch, maar waar ik wel rillingen van krijg. Aangezien ik ongelooflijk bang ben voor de dood, ben ik recentelijk ook bang geworden voor geestverschijningen. Vroeger was ik daar nooit bang voor, ik vond het zelfs een lachertje wanneer mensen dachten dat er een "spook" rondwandelde. Maar toen een aantal jaren geleden heb ik in een huis geleefd waarvan een van de bewoners (die er was opgegroeid en alles) echt een spook had gezien..... (het was ook een huis met een historie) tóen begon het. Langzaam maar zeker.
Nu ziet/zag mn vriend ook regelmatig geestverschijningen, ook een in zijn huis waar ik nu in woon, en iedere keer als ik snachts moet plassen, angst! IK WIL HET NIET ZIEN!!

En andere angst, die gelukkig steeds minder wordt, zijn maskers, maar dan van die tribal achtige dingen, rituele maskers.. Toen ik bijna zeven was gingen we verhuizen en ging ik met mn vader nog ff langs het oude huis en ik zag daar voor de eerste keer in mn leven een tribal masker, uit hout gesneden, in de kamer hangen! O.O;; Wat werd ik bang!
Iedere keer als ik zo'n ritueel masker zie dan krijg ik rillingen. Maar dat komt zelden voor, en in het museum voel ik me veilig.

Ook had ik vroeger een angst voor De Maan ontwikkeld. Als ie gewoon klein aan de hemel hing, prima, maar een grote, gele opkomende maan.... Die "angst" heb ik pas leren overwinnen toen ik me begon te interesseren in het heelal en whats out there, en hoe mooi het allemaal wel niet is.. Toch vind ik het iedere keer nog wel ff schrikken als ik em plotseling zie, maar dan kijk ik er naar en denk ik, wow! Prachtig!
pi_35938663
Owja.. Ik heb het dus ook met computerspellen

Conker's Bad Fur Day kan ik niet spelen, ik krijg de kriebels van al dat water in't begin, en alhoewel 't geen kwaad kan, hou ik m'n hart vast als ik naar beneden stort. Idem met gewoon open water waar je in een game doorheen moet zwemmen, best erg eigenlijk.
The world doesn't makes sense, why should we do? ©
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')